Bedrijfsfeesten zijn voor veel medewerkers iets om naar uit te kijken. Gezellig met je collega’s iets leuks doen en even niet over werk praten. Zo’n feest is perfect voor de onderlinge sfeer in een team. Ook is het bedrijfsfeest een geschikt moment om afdelingen die elkaar niet zo vaak spreken te laten mengen. Een leuke manier om het ijs te breken tijdens een bedrijfsfeest is door er een themafeest van te maken. Als er een thema is dan is er gelijk een leuk onderwerp. Voorbeeld thema’s zijn: Tropical, Oktoberfest, Las Vegas, Wild West, Hollywood of 90’s en 00’s.

Welk thema is geschikt

Bovengenoemde thema’s zijn allemaal geschikt als voor een bedrijfsfeest. Afhankelijk van je medewerkers en organisatie is het ene thema leuker dan de ander. Thema’s zoals Tropical of Wild West Kunnen eigenlijk altijd wel maar zijn al snel afgezaagd en niet origineel. Probeer vooral outside the box te denken, bijvoorbeeld aan een glow in the dark thema, of een multicultureel thema waarbij collega’s allemaal iets meenemen van hun eigen cultuur. Als je er niet uitkomt welk thema je moet kiezen is een leuke oplossing om een poll te maken en te delen in de organisatie. Op die manier kunnen medewerkers stemmen op het leukste thema en ontstaat er een vorm van co-creatie met het personeel. Zo kunnen ze ook niet achteraf zeggen dat het thema stom was, want ze hebben het tenslotte zelf uitgekozen. 

Een eventplanner inschakelen 

Niet elk bedrijf heeft een eigen evenementenmanager. Vaak krijgt de afdeling human resources of de office manager de taak om het evenement te organiseren. Maar dit komt dan bovenop de rest van de werkzaamheden. Een goede oplossing is om een event planner in te schakelen. Dit hoeft niet gelijk veel geld te kosten. Een evenementenbureau denkt graag mee met de invulling van een themafeest. Als er wel budget voor mogelijk is is het zelfs mogelijk om het complete feest uit handen te geven. Het voordeel hiervan is dat je zelf niet bezig bent de taken vooraf. Echter, het uitbesteden heeft ook minpunten. Door alles uit te besteden heb je zelf ook minder invloed op het resultaat. Zorg dus dat er op kan vertrouwen dat de andere partij het goed doet.